• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 18 مهر 1400
کد مطلب : 142414
+
-

خیریه آبشار عاطفه‌ها و شعبه‌هایش در منطقه ۷ برای کودکان خانواده‌های بی‌بضاعت نوشت‌افزار تهیه کرده‌اند

آوای مهربانی در کوچه‌پسکوچه‌های شهر

آوای مهربانی در کوچه‌پسکوچه‌های شهر

شقایق عرفی‌نژاد

قبل از مهرماه، حال و هوای بچه‌ها دیدنی است. 

 هیاهوی خرید کتاب، گشت‌وگذار در مغازه‌های لباس و کیف و پرسه‌های طولانی در فروشگاه‌های نوشت‌افزار و میان دفترهای طرح‌دار و مدادهای رنگی از تصاویر هیجان‌انگیز و پرتکرار این روزهاست. اما آنهایی هم که چنین لذتی را تجربه نمی‌کنند، کم نیستند. برای آنها شروع مدرسه طور دیگری است. شروع مدرسه به آنها یادآوری می‌کند با خیلی‌ها فرق دارند.

نشانشان می‌دهد دیگران چیزهایی دارند که آنها ندارند. از ۲ سال پیش که کوویدـ ۱۹ مدرسه و آموزش را مجازی کرد، موبایل و تبلت هم به فهرست نداشته‌هایشان اضافه شد. این چهره سیاه فقر است. اما در کنار آن، صورت زیبای مهربانی هم وجود دارد. در برابر این نداری، کسانی هستند که سهمشان از نوع‌دوستی زیاد است و دستان‌دهنده‌ای دارند. آنها که در مؤسسه آبشار عاطفه‌ها به یاد این کودکان هستند و نیکوکارانی که به این مؤسسه پیوسته‌اند، از این افرادند.

بنیاد بین‌المللی خیریه آبشار عاطفه‌ها از سال ۱۳۸۰ فعالیتش را شروع کرده است. از همان شروع کار، با نگاهی کارشناسی و پژوهش‌محور به مسائل اجتماعی و فرهنگی، تلاش کرده تا به محرومان یاری برساند و شرایط کمک را برای دیگران هم فراهم کند. آبشار عاطفه‌ها ۸۳۰ نمایندگی در کل کشور و ۱۵۰ نمایندگی در تهران دارد و ۴۵۰ هزار مهرجو در کل کشور را حمایت می‌کند. آن‌طور که «محمدجواد فوالد»، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی خیریه آبشار عاطفه‌ها، می‌گوید، این بنیاد بزرگ‌ترین خیریه کشور به شمار می‌رود؛ بیش از ۸ هزار داوطلب در شعب و دفاتر نمایندگی‌ها در حال کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه‌اند.  

این بنیاد هر سال می‌کوشد تا شرایط تحصیل را برای کودکان محروم آسان‌تر کند و این کار را با اهدای نوشت‌افزار انجام می‌دهد. امسال هم این بنیاد با همکاری مردم نیکوکار در قالب پویش «زنگ مهربانی»، برای تأمین نیازهای تحصیلی دانش‌آموزان کشور وسایلی مثل کیف، نوشت‌افزار، پوشاک، کفش و تبلت را در طرحی با عنوان «آوای مهر» به خانواده‌های نیازمند اهدا کرد.  

  • تلاش برای ایجاد امکان تحصیل

از میان شعبه‌های زیاد این مؤسسه، ۲ شعبه در منطقه ۷ و در محله سبلان قرار دارند که سهم خود را در پویش آوای مهر ادا کرده‌اند. در این شعبه‌ها هم تعداد زیادی کیف، نوشت‌افزار، کفش، دفتر، جامدادی، خودکار، پاک‌کن و مداد تراش جمع‌آوری شد که پیش از شروع مهرماه به دست این کودکان رسید.  

«نگار حسن‌پور»، مسئول امور فرهنگی شعبه خیابان سبلان، درباره این شعبه می‌گوید: «در این شعبه کمک‌های نقدی برای کودکان بی‌سرپرست و همین‌طور در زمینه درمان و جمع‌آوری جهیزیه و بسته‌های بهداشتی انجام می‌شود. البته بیشتر کارهایی که در این شعبه نیاز به انجام آن هست و انجام می‌دهیم، مربوط به کارهای درمانی و کمک به ایتام است.»

او درباره جمع‌آوری کمک و خرید نوشت‌افزار در این شعبه می‌گوید: «در کنار خدمت‌رسانی‌هایی که در این سال‌ها انجام شده، مدتی است هدف جدیدی در این مؤسسه تعریف شده که برای کودکان خانواده‌هایی که اوضاع مالی خوبی ندارند، یا بی‌سرپرست و بدسرپرستند یا به هر دلیلی شرایط تحصیل برایشان مهیا نیست، ‌کاری کنند تا بتوانند به تحصیل بپردازند. به‌عنوان مثال، به آنها نوشت‌افزار و کیف اهدا می‌شود. تأمین نوشت‌افزار و وسایلی که کودکان برای آموزش به آنها نیاز دارند، هدف است. این کار چند سال است انجام می‌شود و طی آن به تعداد زیادی از کودکان در این زمینه کمک شده است. امسال هم ۵ هزار بسته نوشت‌افزار در مؤسسه آماده و برای کودکان نیازمند در کل کشور فرستاده شد.»

  • گسترش چتر حمایت 

او می‌گوید سعی شده هر سال تعداد بیشتری نوشت‌افزار و کیف و کفش برای این کودکان مهیا شود تا کودکان بیشتری از این کمک‌ها استفاده کنند. با توجه به تغییر شرایط تحصیل دانش‌آموزان و مجازی شدن آموزش، طبیعتاً دانش‌آموزانی هستند که به وسایلی مثل گوشی هوشمند و تبلت نیاز دارند، اما خانواده‌هایشان از عهده خرید آن برنمی‌آیند.

آبشار عاطفه‌ها هرچند نتوانسته به‌طور گسترده این ابزار را به دست کودکان نیازمند برساند، اما به شکل محدود چند تبلت و موبایل هم خریداری کرده است. در شعبه خیابان سبلان اما امکان این کار وجود نداشته است. حسن‌پور می‌گوید: «در شعبه ما تا الان این شرایط مهیا نبوده که بتوانیم وسایل الکترونیک، مثل موبایل و تبلت، برای بچه‌ها تهیه کنیم، ولی در زمینه نوشت‌افزار موفق بوده‌ایم.»

او می‌گوید: «در این شعبه مبالغی برای خرید کیف، دفتر، خودکار، پاک‌کن، تراش و کتاب تهیه شده که به تمامی ‌توسط نیکوکارانی که با آنها در تماس هستیم، آماده شده است. این نیکوکاران به دلخواه مبالغی برای خرید این اقلام به ما پرداخت می‌کنند که با استفاده از آنها به کودکان کمک می‌کنیم.»

  • کمک‌ها فقط محدود به تهران نیست

این کار از شهریور شروع شده و در طول این ماه با جمع‌آوری کمک‌ها از سوی نیکوکاران، بسته‌ها برای بچه‌ها تهیه شده و به دست آنها رسیده است. حسن‌پور می‌گوید نیکوکارانی که در این شعبه به آنها کمک می‌کنند، لزوماً از اهالی منطقه و محله نیستند: «ما از نقاط مختلف تهران کمک دریافت می‌کنیم. افراد زیادی از منطقه ۷ به ما کمک می‌کنند، اما تمام نیکوکارانی که با شعبه ما در تماسند، ساکن این منطقه نیستند.»

حسن‌پور می‌گوید کسانی که در این منطقه نیاز به کمک دارند، کم نیستند و بیشتر آنها ساکن سبلان به پایینند و در محله‌هایی مثل بهشتی و قدوسی تعداد این افراد کمتر است. این شعبه کودکان‌کار را زیر پوشش ندارد، اما حسن‌پور توضیح می‌دهد در این شعبه کودکان خانواده‌های بی‌بضاعت یا خانواده‌هایی که پدر و مادر توانایی کار ندارند، خدمات دریافت می‌کنند.  

آن‌طور که او توضیح می‌دهد استقبال از طرح آوای مهر در میان نیکوکاران دلگرم‌کننده بوده و کمک‌های زیادی دریافت شده است. بخشی از این نیکوکاران کسانی هستند که به‌طور ثابت با مؤسسه در ارتباطند و بخشی دیگر آنهایی‌اند که به‌صورت موردی کمک می‌کنند. اما تعداد زیادی از نیکوکاران که در طرح آوای مهر هم در این شعبه فعال بودند، کسانی هستند که به‌تازگی به مؤسسه پیوسته‌اند.  

  • مددکار شعبه سبلان آبشار عاطفه‌ها /بچه‌محل‌ها گل کاشتند

«فاطمه اخوان» مددکار شعبه سبلان آبشار عاطفه‌هاست و طی سال‌ها با خیریه‌های مختلف و مددجویان زیادی در ارتباط بوده است. حالا هم ۲ سال است که با این شعبه کار می‌‌کند. او در این شعبه به پرونده‌های زیادی از افراد بیمار، ازکارافتاده و نیازمند رسیدگی کرده و مشاوره داده و آنها را با نیکوکاران مرتبط کرده است.

اخوان درباره طرح آوای مهر می‌گوید: «کودکانی که در این طرح به آنها کمک شد، کسانی بودند که پدر و مادرشان در این مؤسسه پرونده دارند. ما به بچه‌های این خانوده‌ها در آغاز ماه مهر با اهدای نوشت‌افزار کمک می‌‌کنیم؛ البته میزان کمک‌ها بسته به پرداخت‌هایی است که نیکوکاران به ما کرده‌اند. این بچه‌ها فقط در تهران نیستند و به کودکان خانواده‌های بی‌بضاعت در شهرستان‌ها هم یاری می‌‌رسانیم.»

 او توضیح می‌دهد شعبه خیابان سبلان و زیرمجموعه‌هایش در این طرح ۴۷ میلیون تومان کمک کرده‌اند. کسانی که تحت حمایت این شعبه هستند، کسانی‌اند که توسط نیکوکاران به آنها معرفی شده‌اند و یا حضوری به شعبه مراجعه می‌کنند و بعد از انجام تحقیقات برای آنها پرونده تشکیل می‌شود و بعد از آن از بسته‌های حمایتی، معیشتی و تحصیلی برخوردار می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید